Gelukkige gevoelens

2008-08-21


Er is een circulatie van het geluk, waaraan ieder leven deelneemt en bijdraagt en die over de wereld, ja het hele universum rondgaat. Dit is in wezen de diepste en hoogste trilling waaraan al het levende correleert en die bestaat bij gratie van vrije ruimte. Ruimte in ons vrije zelf en ruimte in relatie tot de a/Ander en met ruimte en trilling komt ritme, ook bekend als the flow. En het is niet de drumslag die het ritme bepaald maar de stilte tussen twee drumslagen. Pas als het zelf in stilte is kan het het ritme van het leven in zichzelf horen en daaraan beantwoorden. Voor de moderne mens geen eenvoudige taak, die immers constant door media omgeven lijkt te zijn verstrengeld in een baarmoeder van chocoladereclames. Surrogaat en echt Het komt hier nu op aan te onderscheiden wat echte gelukkige gevoelens zijn en wat onechte, door de marketing van de wereldwijde industrie ons aangepraatte gevoelens. Hoe moeilijk deze taak ook lijkt, het antwoord is even eenvoudig als eenvoudig voor de hand liggend. Alles wat een gevoel oproept zonder direkt nodig te hebben ervoor naar een winkel te moeten, is een reeel verlangen. In de winkel vinden we vervangingsproducten voor werkelijke behoeften. werkelijke behoefte is zelf de aarde in wroeten, voeden en zien groeien en dan vervulling van de belofte tijdens de oogst, die voor de winter komt. Maar de moderne mens heeft het hele jaar door aarbeien en citroenen en leeft voort op een string van associaties met het werkelijke proces via de romantische beelden van de reclame (op het pakje staat basilicum, ik proef het en in die smaak zit alles, denkt men, maar de teler weet hoe basilicum groeit en geurt en bevrucht moet worden) Zo is het ook met wat we werkelijk voelen en wat we via media voelen. Wie terug wil naar de tuin van het paradijs, zal terug moeten in vooruitgang. Zal zijn ogen voor de wereld moeten sluiten (mystiek = met gesloten ogen) en luisteren en schouwen wat de innerlijke stem brengt. Er bestaan talloze methoden om deze inkeer inzichtelijk te maken of een bepaalde richting op te laten gaan. Wij hangen de these aan dat de novice zich eerst eens geheel leeg moet maken van de wereld, om terecht te komen bij wat hij of zij wezenlijk is in relatie tot God, en na geslaagde devotie uitkeer, de wereld in, met goede gaven voor de onaanzienlijksten, zoals de barmhartige Samaritaan. Dan schenkt men waar geluk, iets echts. Iets wat nergens op lijkt is echt, zeggen de tags van Edtover op de website Happyvpro.nl, en zo is het. Wat men in het leven nodig heeft is eigenzinnigheid, vandaar dat het past bij vrijzinnige protestanten als de VPRO. Laten onze daden dus uitzonderlijk zijn! Mystiek Geheim Wanneer men zelf ongelukkig is, zoek dan naar een behoeftige en bevredig zijn verlangen en je zult zelf tevreden zijn.Deelnemen aan de circulatie van het geluk, dat de liefde is, is een wederkerig proces. men draagt bij en krijgt bijgedragen, maar dan niet volgens de wetten van de economie waarbij de stand dus gelijk is, maar volgens de wet van de scheppende ruil. Traditioneel wil dat zeggen dat goederen die verdeeld worden elke deelnemer een klein stukje oplevert en dat ook moet ruilen, dus niks wint. In de scheppende ruil van cultuur en kennis winnen door mededeling beide deelnemers terwijl de hoeveelheid verspreide kennis verdubbeld.

 

Over de geest die liefde is

2008-08-19


Een oud adagium voor het beoefenen van wetenschap was: iets wordt gekend in zoverre het wordt liefgehad. De objectiverende methode van splijting van een probleem en analyse van de delen en synthese tot oplossing, staat in oppositie tot het directe kennen van het hart, dat voorwetenschappelijk is en waaraan grote kunstenaars en religieuzen hun kracht ontlenen. Het hart kent door lief te hebben en deze kennis overstijgt alle andere kennis die ontstaat uit een gesprek of ontmoeting. Deze kennende geest van het hart, is onze innerlijke stem, die door de hersenen 'slechts' gefaciliteerd wordt in dit levende bestaan op aarde, maar bij het overlijden overgaat in de volgende wereld, energie gaat immers nooit verloren. Uit energie zijn wij geboren en tot energie zullen wij wederkeren. De geest als bouwmeester Deze geest is de bouwmeester van lichaam en ziel, en niet de genen en organismen, men denke bijvoorbeeld aan het plotseling genezen van een depressiepati?nt nadat deze goed nieuws heeft gehoord. Tijdens zijn depressie kon hij zowel qua geest als lichaam nauwelijks vooruit, na het goede nieuws is hij vol levenslust, energie en dadendrang. Dit is de kracht van het en-thous-iasme, hetgeen wil zeggen de God-van-binnen, waar geen medicament tegenop kan. Liefde is de kracht van God, die samenbindt in een orde die de som der delen overstijgt, in dit geval, is het de synthetiserende kracht die zintuiglijke informatie, gevoel en verstand samenvat in een idee, dat inspireert. Dit drijft genie?n en de gewone mens. Het idee vormt de samenstellende delen tot een doel, die gerichtheid en dus zinvolheid is en binnen dit plan kunnen vervolgens het organisme en de ziel samenvallen. Men noeme dit ook wel gelukkig zijn, waarbij de twee betekenissen van geluk samenkomen: het is gelukt (om lichaam en ziel samen te smeden) en het maakt gelukkig (een blijdschap als basis voor geestelijke en lichamelijk leven). Uit het geluk ontstaan de lof en de eer, het worden opgeschreven in het Boek des Levens. Vanaf het ontstaan van het leven is er dus sprake van een geloof, in een zinvolle bestemming namelijk. Het is geloof dat offer mogelijk maakt, want het leven is een transformatieproces waarbij het oude zelf moet worden afgelegd om een nieuw zelf aan te kunnen trekken, zoals de vogel Phoenix zichzelf verbrandt om het ei onder hem uit te broeden, zodat uit de as van de mens een God ontstaat. Wanneer de mens werkelijk in zichzelf gelooft heeft hij de kracht van God, men denke aan de grote bevrijdingshelden van de XXste eeuw, Mahatma Gandi, Martin Luther King en Nelson Mandela om er enkele te noemen. Zij geloofden in hun taak om rechtvaardigheid te laten heersen op aarde zoals zij regeert in de hemel. De vijanden van de geest van liefde, zijn dan ook altijd vervuld van een diepe haat tegen het algemeen erkend rechtvaardige, bijvoorbeeld de nazi's en racisten en in strijd voor een eigenrechtigheid, waarin geen plaats is voor de ander als a/Ander. met deze laatste term a/Ander drukken we uit dat zich in de medemens als mens zich een medemens openbaart, een ander, en als schepping Gods een Ander . En heel de liefde en heel het geloof ware niets als er ook geen ten diepste gewortelde hoop was. De wens van elk mens, gelijk aan een droom, even vluchtig als ingrijpend. Dromen zijn taal van God, zowel 's nachts als overdag. In onze dromen leggen wij het fundament voor onze toekomst, die is hetgeen ons toekomt. Wanneer de hoop op het paradijs is verloren, is al verloren. Want dit is de taak van ons als bouwmeesters: ons een paradijs op aarde te scheppen, zoals God ons een paradijs in de hemel toebereidt. Epiloog Een gezonde geest huist in een gezond lichaam. En wie lichaam en geest scheidt, heeft geen van beide. Wanneer we nu dus over de geest spreken als bouwmeester, dan is deze alleen mogelijk in zoverre hij gefaciliteerd wordt door zijn lichaam en positieve feedback geeft aan dit lichaam. Daarom noemt de Schrift het lichaam ook waarlijk en is het lichaam van de kerk haar gelovigen. Zelfs in kinderverhalen en tekenfilms stellen we ons de geest toch als iets vaag lichamelijks voor. Daarin zit een diep geheim verborgen, net zo diep als het feit dat wanneer de geest droomt deze verlost is van lichamelijke beperkingen en bijvoorbeeld kan vliegen. Op deze plek eren we dan ook beide als in een dichotomie onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

 

Mystieke Deelname tussen Mens en Natuur

2008-08-18


In een bekende wetenschappelijke ruzie binnen de fenomenologen, werd de term 'participation mystique' , die voorgesteld was om een natuurweten te funderen dat beruste op de waarneming en ontmoeting in gelijkwaardigheid met al het levende, afgezworen als 'te vaag' met als argument dat de beschouwer en ontmoeter bezield is en niet al het levende ook. Dit weerhield een grootheid als Carl Gustav Jung er niet van de term toch te gebruiken en zo nu en dan duikt hij op in vakliteratuur of op het internet. De Zaken Zelf Theologisch gezien is het onmogelijk zich voor te stellen dat er iets buiten God zou bestaan en deze notie is van belang om de gelijkwaardigheid van al het zijnde te beseffen als grond voor ontmoeting die tot kennis leidt. Of de steen een ziel heeft of niet, het is, het is keiharde realiteit, waar binnenin heel veel meer gaande is dan van buitenaf kan worden waargenomen, bijvoorbeeld op sub-atomair niveau. Voor literaire en kunstzinnige uitingen, alsmede in de praktijk van natuurreligies, heeft de steen magische eigenschappen. En in de praktijk van de economie is diamant het duurste. Een steen is dus nooit zomaar een steen, maar altijd iets van waarde, van de kiezelstenen die een kind verzameld tot de kristallen waarmee bijvoorbeeld heel precies de tijd kan worden gemeten. In vele religies is de rots het symbool van Gods duurzaamheid en bestendigheid , iets waarop in vertrouwen gebouwd kan worden, de rots is ook de plaats waar de profeten op de top of in een grot hun openbaring ontvangen. Als teken van overwinning gelden de obelisken.Voor de moderne mens is het gesteente vooral een methode om muren en huizen en wegen te bouwen, hetgeen het fundament legt voor een bloeiende menselijke interactie en economie. De meest vernederende doodstraf is de steniging en voor de Moslims is de steniging de methode om de duivel te verdrijven tijdens hun pelgrimage. De steen is vriend van het goede. De dru?den onderscheiden in de menhir vrouwelijke en mannelijke stenen die met elkaar de liefde bedrijven en aan het begin van de vruchtbaarheid van de schepping staan. Deze notie, dat de geologie aan de basis staat van de biologie, wordt tegenwoordig onderkent in de theorie dat het levende is ontstaan door chemische processen tijdens vulkanische activiteit op de bodem van de oceaan. Naast de steen bestaan er nog talloze andere zaken als zout en zuurstof en water, die allen niet levend worden gedacht, maar waarvoor hetzelfde opgaat als voor de steen, ze zijn de basis van leven. Het is vele mensen echter een vernedering zich in eerbiedige aandacht tot ook dit zijnde te richten, als iets dat spreekt van zijn goddelijke oorsprong en bestaan. Iedereen kent wel de kristalformatie van bijvoorbeeld ijsbloemen en de duidelijke geometrie duidt op een logische ordening vanaf de bodem van het bestaan tot in het leven van heiligen en profeten. En zo is de structuur van het eerste anorganische leven dat ontstond door reactie op de oceaanbodem de kiem voor al het latere leven van organische aard. De elementaire functies van het organische reageerden op hun beurt intelligent op omgevingsfactoren, waaruit de diversiteit van het planten- en dierenleven is te verklaren. De mens staat als reflecterend en hyper-evoluerend op de top van het leven dat zich van zichzelf bewust is, maar is pas wijs als hij alle graduele lagen onder hem erkent als fundament. Participation Mystique De vraag is nu of de mens in staat is te communiceren met het zijnde op een wijze die betrouwbare informatie oplevert voor vorming van een accuraat wereldbeeld. Ten eerste is daar het analytisch onderzoek, dat ons steeds inzichtelijker beelden oplevert van processen en systemen. Toch kan het strikt ontleden nooit tot een zinvolle synthese leiden, vandaar dat breed fenomenologisch onderzoek juist nu weer nodig is. Geladen met moderne inzichten in de elementaire fysica, genen-technologie, psychologie en wetenschapsmethodiek, kan de fenomenoloog tegenwoordig de ontmoeting met het zijnde en levende veel beter aan dan pakweg vijftig jaar geleden, omdat onderscheidt mogelijk is tussen wat mechanisch zijnde is en wat bezield. Bezield dient hier meteen nader te worden benoemd als al het zijnde dat teken geeft van evolurerend leven. Omdat wijzelf bestaan uit alle lagen van het zijn, moet het in principe mogelijk zijn, als wij als bewustzijn in contact staan met al deze lagen, om te communiceren met andere levende zijnden, buiten de inter-menselijke communicatie om, met als enige reality-check de beoordeling van medemensen in de interpratie van de participation mystique tussen onderzoeker en onderzochte. Interessant in dit verband is de vooruitgang die is geboekt in het ontraadselen van de dolfijnentaal en het nabootsen daarvan om gedrag te sturen. Ook het onderzoek naar de Bonobo wijst op eenzelfde trend dat al het zich bewuste leven tendeert naar (liefdes-)spel en (liefdes-)plezier. Vanwege deze liefdescomponent mogen we spreken van een mystieke deelname.En deze is wederzijds, want de Bonobo omarmt de onderzoeker en de Dolfijnentrainer krijgt kusjes. Eenvoudige navraag bij eigenaren van huisdieren leert al dat in de praktijk mens en dier zich aan elkaar aanpassen, zonder dat hierover expliciet kan worden overlegd. Ook treffend is het vaak gehoorde feit dat deze huisdieren, als hun baasje is overleden, binnen korte tijd ook zelf overlijden. Dat is een deelname tot in de dood.

 

Kunst ende Macht van het Getal

2008-07-12


Ook de Koningin kon, je zag haar Ongemakkelijk schuiven op haar troon Dit jaar niet om de geruchten heen. Een om-om-omgekochte ambtenaar lekte dat bij Zelfs door economen ongedroomde voorspoed Streng onderzoek van de Rekenkamer concludeert Dat voor komend jaar slechts plaats is, voor een gedicht. Ondanks beraad met de Dienst Non-verbale Communicatie & Niet Nader Te Noemen Zaken Goochelde Beatrix toch beschaamd de hete kolen In de fraai bestikte doofpot van het Grote Getal. Die doofpot, zo meldt de roddelpers graag Is door haar blinde zus gehaakt, wordt in het bos Van haar andershorende zus bewaard en met Juliana Aan de riem door Bernhard zelf in uniform bewaakt. Toevalig net na de Troonrede, groette me op straat Een stille die me, hoffelijk en toch heel informeel Voor thee op het paleis ontboodt en met de handigheid Van een pooier een Koninklijke Snoek inschoof. Majesteit opende vol lof: had ik niet haar Ergste Stad Literair gezien, voor het eerst verslagen? En mijn debuut Ze bezat zelfs twee exemplaren: een in de kast Po?zie De ander in de kast van haar Steden, onder Zoetermeer. Gelukkig ben ik goed opgevoed en uit mijzelf wellevend Zodat ik, zonder haar teleur te stellen, kon vertellen Van de liefde voor mijn vak en van mijn diepe haat Tegen rekenmeesters, de rillingen als ik Bartjes hoor. En voor volgend jaar hopen op een fiks tekort Dan kan die rommel de BKR-brandstapel op. Waarop ze zweeg en bijna knikte. Leve de Koningin, hoor! Vergis u niet! ?n Leve de Republiek! De oude en de nieuwe! Overleve de Literatuur vooral ! De Macht van het Getal.

 

Gewoonterecht

2008-06-30


Ja, nu zult u misschien net als ik in een onbedaarlijk euforisch lachen schieten als ik u vertel dat nog niet eens zo lang geleden vrouwen door de politie konden worden opgepakt wegens Broekloperij. Het is tenslotte ook niet voor niets dat wanneer het er op aan komt, van rechter en advocaat, tot paus en chirurg de mannen in jurken lopen. Kinderen Gods hebben plezier in een verkleedpartijtje belangrijke mensen geven elkaar niet de rechter maar de linker hand de vrijmetselarij is lekker een geheimpje we doen gewoon raar met elkaar Maar broekloperij, dat vind ik nu wel een goed voorbeeld van het eeuwige carnaval der wet, de polonaise van veronderstellingen wat hier normaal is, is aan de andere kant van de wereld vreemd Ik zeg het nog een keer: iedereen de hemel in!

 
15 - 20 van 24 | terugvolgende 5
STATS

Pageviews : ?

Geblokkeerd door : 0

Favoriet bij : 3

FOTO'S
Orig
Orig
Orig
Orig
Orig
1 - 5 van 10 | volgende 5
FAVORIETEN
REACTIE'S
akka

akka

Happy Christmas!

Ploek...

Ploek...

Lieverd...Weet niet of je hier vandaag kijkt~maar mede 22-09-1966-genote wenst je deze dag een mooie dag.

11-je

11-je

Deewa, is het dan , dat je toevallig ,een jaar gelee, jarig was...of is dat morgen, of is het anders wel morgen maar dan gister...hoe dan ook, waar je ook bent: 11 hoera`s van 11!

11-je

11-je

11 is wakker, en U DD(DearDeewa)?

HaagseBorrel

HaagseBorrel

-dit is een spam, haagse nazomer borrel 4 sept kom je ook?-

De Robot Show!

De Robot Show!

what happened to you?

Irk

Irk

Dit is een agenda spammetje: Chansons in Delft, Posbankstruinen, Fotofestival, SingsongMeisies, Mooi Weer Spelen en Zwoel Weer. Kijk even op Happy Agenda.

Mark the Vark

Mark the Vark

he meneer hoe gaat het er mee?

~Ravi~

~Ravi~

DichterD! Het is lang geleden dat ik je hier zag... Gaat het je goed? (zo nu en dan denk ik aan U, maak je mooie dingen?)

Mark the Vark

Mark the Vark

hoi deewa, twas gezellig gisteravond nietwaar?

noudio

noudio

tis nu 6 april denk ik. geen grapje.

akka

akka

Alles ok? in de stad aan de Waal:)...??

happylustrum

happylustrum

Happylustrum 9 mei, Buurtboerderij Amsterdam. SVP aanmelden voor lopend buffet en/of feest!

akka

akka

In de Languedoc, Poujol sur Orb,mijn vriendin heeft een huis daar.

akka

akka

Ik zit in La douce France voor een weekje! Magnifique ici!!

1 - 15 van 200 | volgende 15
RSS