Ramadan Als wilde God Zijn trouwe dienaren dit jaar eens extra op de proef stellen, hij had het niet zwaarder kunnen maken: zesennegentig graden in de schaduw en eenzelfde percentage vochtverzadiging van de lucht; Wij zijn wandelende waterreservoirs in constante osmose met de omgeving, en dan is vier procent verschil toch een punt; Inspanning, zo weten wij, verhoogt het risico van vochtverlies door transpiratie, dus de strategie is duidelijk: Wie vast, heeft zijn tijdsschema in de hand: aangezien het volgens de regels niet meer is toegestaan na zonsopgang te eten of te drinken, tot na de zonsondergang van die dag, is het zaak om ?s nachts je lichaam alles te geven waar het om vraagt en vooral genoeg te drinken voordat je door het ochtendgebed fajjar wordt overrompeld; Veteranen weten dat en hebben na de eerste drie dagen vasten van de ramadan nergens geen last van zeggen ze) maar de novice heeft het heus niet gemakkelijk, dat mag duidelijk zijn. Tijdens de Ramadanmaand wordt het ritme verlegd. Het vasten betreft slechts de periode die het daglicht verdraagt. Als dieven in de nacht eten wij dan logischerwijs van zonsondergang tot zonsopgang. Dadels breken de traditionele vast, gevolgd door een groot glas koele bissap, en het ?ontbijt,? van koffie en brood met boter. Er wordt gebeden en genoten, en de echte maaltijd laat niet lang op zich wachten. In de avonduren voor het ter ruste gaan en voor de dageraad aanbreekt, laaft men zich aan koel water, thee en frisdrank naar gelang de aanwezige middelen en naar hartelust. Een heel vroege maaltijd kan nog worden genomen, een laatste sigaret eventueel, en dan fajjar het ochtendgebed. Tactisch gezien loont het om dan lekker weer op de bedstede neer te zijgen en zo lang mogelijk blijven slapen? Daarmee schiet de dag aardig op en verspil je geen energie? Tegen een uur of tien in de ochtend komt het normale leven enigszins op gang, waar het eerder deze maand om half zeven al een geraas van jewelste was. Overal hangen de werkeloze mannen rond, zonder de theegewoonte en de tandenstokjes weten ze aanvankelijk niet goed wat ze met zichzelf aanmoeten, niets doen is ze wel bekend, maar niets doen zonder thee erbij is een andere zaak? Zieken, reizigers, hoogzwangere en zogende vrouwen, kleine kinderen en toeristen zijn ontheven van de plicht tot vasten, behalve de laatste twee categorie?n behoort men echter de niet-gevaste dagen van de maand te ?betalen?, men moet ze inhalen op een later tijstip. En het blijft allemaal tussen jou en God, er staat geen imam te turven en te controleren of je niet stiekem je spuug inslikt of een paar slokken water drinkt voor de klok heeft geslagen. God is Overal en Alwetend, zo staat er in de Koran, dus het zou dom zijn te denken dat je vals kunt spelen. Het is echter voor de praktiserende moslim altijd ?not done? om ostentatief op straat te eten of te drinken, hoewel de sociale codes op dat gebied in de steden ook verlegd worden naar een meer westers model van instant bevrediging. Niet alleen het lichaam wordt onderworpen aan een periode van onthouding. Aangeraden wordt om ook de ogen en oren niet die kost te geven, welke de heilige sfeer van de maand aan zouden kunnen tasten. Het doel van de discipline is immers, om de mensen eraan te herinneren dat het leven een serieuze zaak is en dat overvloed en onnutte zaken je schade berokkenen. Je wilskracht en je uithoudingsvermogen worden op scherp gezet, en aan het eind van de maand kun je dan middels het slachten van een schaap, jawel, weer een zondebok, je offers van de maand onderstrepen. Het voedsel wordt gedeeld met vrienden en buren en dorpsgenoten, de hele familie wordt in nieuwe kleren gestoken en het zoete leven kan weer een aanvang nemen met het suikerfeest.; tot het volgende jaar? De moslimkalender heeft twaalf maanden die ??n maan lang zijn, de volle cyclus van de wassende en de afnemende maan, die ongeveer 28 dagen in beslag neemt. Het moslimjaar is daarmee korter dan de 365 dagen die een volledige omwenteling van de aarde om haar zon markeert, synchroon met een cyclus van de planeet Sirius die dit gegeven elk jaar demonstreert door op steeds dezelfde 356ste dag tegelijk met onze Zon fajjar op te komen. Observatieposten als Stonehenge, menhirs en piramiden bevestigen de kennis van oude volkeren over dit fenomeen. De twaalf maandentelling lijkt daarmee een willekeurig gegeven geworden. Is het niet zo, dat de in de Westerse wereld gangbare 12 ?maanden? Gregoriaanse kalender het aantal tekortkomende dagen van een omwentelingsjaar aanvult tot er van de 28 daagse maand weinig meer klopt? En hoe zat het ook alweer met het schrikkeljaar? Nee, dan de Maya?s. Die hebben het pas goed bekeken! Elke maand, 28 dagen en dat dertien keer in een omwentelingsjaar van aarde om Zon, dat is 13 maal 28, 364 dagen. Een elegante oplossing voor de resterende dag, tussen Mayaans ?oudjaar? en ?nieuwjaar?, de dag dat Sirius zich met de Zon op een lijn stelt vanaf de heilige plekken der aarde gezien, dat is de Dag Buiten De Tijd, carr?ment in een andere dimensie dus! Behalve de Maancyclus hebben de Maya?s ook een 20 dagen durende zonnecyclus, en met de dertien verschillende sferen die zij tonen noemen, ontstaan er verschillend combinatiecycli welke met het jaar volgens het Siriusprincipe eeuwenlange periodes vormen waarin de evolutie van de aarde en haar bewoners rythmisch aanschouwd kan worden. Een en ander is kraakhelder duidelijk uit de doeken gedaan in een recent verschenen boek van de hand van Peter Toonen, dat ?de Gestolen Tijd? heet. De Profeet van de nieuwe Synchroniciteitmeter, een meer accuraat woord als ?kalender? dat eigenlijk gewoon ?kasboek? betekent, heet Valum Votan en heeft zich geworpen op Galactisch onderzoek waarin Tijd als Vierde Dimensie en vector in het Universum wordt gedefinieerd. Met wiskundigen en met de profeet Mohammed kan hij het goed vinden. De Koran heeft behalve sociale disciplinaire en Mystieke boodschappen, ook mathematische codes, en betekenisvolle data in de geschiedenis van de Islam hebben omgerekend naar de Mayaanse versie van tijdsdefinitie, een mystieke meerwaarde waarmee Valum vast kon stellen dat het Mohammedaanse systeem binnen de wetten van het Universum geen slecht figuur slaat. Oef? Weer een pak van mijn hart; Maar wie kan mij vertellen of de Maya?s ook vastten, en wanneer, en hoe?
MAAM NGONE JAAZI Maam Ngone Jaazi Is niet meer. Dat betekent, ze is nu overal. Maam Ngone heeft het rijk der levenden verlaten.+haar ziel kan nu gaan waar ze wil. Als een oud, stokoud mens dit tranendal verlaat, is dat reden tot vreugde en verdriet ; Een beroemde Wolof filisoof uit de zeventiende eeuw, westerse jaartelling, heeft ooit vier belangrijke stellingen geponeerd. Deze zijn deel uit gaan maken van het culturele ergoed van de Wolof, een overheersende stam in Senegal en een tot over de hele aardbol verspreid volk ; Over Kocc Barma, de filosoof, zijn vele grappige en interessante anecdotes te vinden. WAngrin, nog zo?n pittoresk figuur uit de verhalen van de ouderen. Als een oude overlijdt, zegt men hier, dan is het alsof er een bibliotheek verbrandt? Maam Ngone Jaazi was evenwel geen bibliotheek. Bol verhalen en naslagwerken. Ze was een pikzwart, fijntjes gerimpeld vrouwtje, altijd met twinkeloogjes actief en alert aanwezig zonder ooitt teveel te zijn. Op het erf van haar zoon en zijn gezin was Maam Ngones matje een vrijplaats voor alle kinderen. Ruzies, intriges, verdriet, alle soorten leed eindigde daar op dat matje, dat uit aan elkaar genaaide lege rijstzakken bestond. Sociale streepjescodes werden op slag onzichtbaar in haar nabijheid Wat er ook voor verschrikkelijks was gebeurd, waar dan ook, zij wist het leed te verzachten met de juiste doses aandacht, medeleven en fatalisme. Haar oorbellen waren met zwarte touwtjes aan haar oren gebonden , aangezien haar lellen aan flarden hingen, hoogstwaarschijnlijk als gevolg van de zware metalen ringen die in haar tijd tot de traditionele dracht van elke zichzelf respecterende vrouw behoorden. Het waren niet meer dan flinterdunne en vederlichte creaties, die je voor 50 cents bij de ambulante marchand kunt kopen, maar, Maam Ngone verscheen niet zonder haar oorbellen Al mijn kinderen heeft ze op haar rug gebonden, getroost en gevoed met haar fijne beweeglijke vingers, en als ik me in mijn unieke positie als grote blanke toubab relatief in goeden doen weer eens ongemakkelijk voelde in het dorp, en bij haar op de mat neerplofte, wist zij mijn frustratie met wat gegiechel en een paar grapjes meteen weg te vagen . Het vierde axioma van Kocc Barma, ? Geef de ouderen hun plaats in de samenleving= is een schot in de roos ! Met zo?n lieve oude wijze vrouw in de buurt, is de kwaliteit van het leven aanzienlijk hoger. Dimensioneel hoger, zelfs?. Verdriet dus : om haar vertrek, want wij moeten haar missen. Maar, vreugde vanwege haar nieuwverworven invalshoek, die van de bevrijde geest,en het feit dat sociogeografische beperkingen nu geen invloed meer hebben op haar aanwezigheid ; Ik voel haar hier en nu bij mij, ze glimlacht, ze is blij dat ik haar niet vergeten ben, ze is blij dat ze me nu kan zien en ze is trots dat ik over haar schrijf ; En ik ben trots dat ik over haar mag schrijven, en blij dat ze verlost is van het uiteindelijk falende lichaam , zij die zo vaak te voet en met een kleinkind op haar rug ook nog, de weg naar het veld aflegde, en voor mij een van de weinige en zeer welkome bezoeksters was ; Maam Ngone plukte de bloesems van de slingerplant waar de paarden zo gek op zijn, voor de couscous, Ze hield van het zuivere bronwater uit mijn put. En ik, ik hield van haar. Dank je wel voor alles wat je me gaf, Maam Ngone. Moge de Here de Hemel voor je openscheuren en je net zo goed ontvangen, als dat je ons ontving op je matje van gescheurde rijstzakken. Voor mij was dat matje een magisch vliegend tapijt dat je ogenblikkelijk meenam naar andere dimensies zodra je eropplaatsnam! Dan wordt het vast nog heel gezellig daar in de Hemel. En aangezien ik vermoed dat er in de hemel ook geen sociale streepjescodes bestaan, zul je je er prima op je gemak voelen met grote bonzen als die beroemde filosoof Kocc Barma, en , om nog dichter bij huis te blijven, bij Maam Diara Bousso, vast net zo?n lieve aandachtige dame zoals jij!. Voor je helemaal ver wegvliegt op dat prachtige vliegend tapijt, Lieve Maam Ngone, Bid nog ??n keer voor mij?. Als een spoor van flonkerende sterren laat de tijd/ruimtecoordinaten van je matje voor ons achter aan het firmament! T
Happylustrum 9 mei, Buurtboerderij Amsterdam. SVP aanmelden voor lopend buffet en/of feest!
haaaa hannaaamintaaa! :D ik stuur je binnenkort via flickrmeel even mijn telefoonnr. weet niet of je dat al had (heb andere) en dan kan je die alvast opslaan voor als je in het nederlandsche bent! ben blij voor jou dat jij blij bent!! all's very well h
palfrenier is paardepoepschepper ja en dat moet je wel eens doen als paardefokster..en ja its a mans world hier-o soms hel erg vervelend dus nice to meet you lioness you're welcome ja mijn ridyal worstelt wel wat af on myspace beetje ingewikkeld voor h
met de meiden gaat het goed, voor zover ik weet. wat heerlijk dat jij ze even een vakantie bij je hebt, geniet ervan!! :)
hihi, ik zie dat het je gelukt is! ;) wat leuk je hier (eindelijk) weer es te zien! gaat heel goed hier, veel nieuwe dingen aan het leren met photoshop en aanverwante artikelen.. kom voor het eerst sinds 20 jaar aan mijn eigen leven toe, zo voelt het :D ve
Ha ja maar ik weet helemaal niet hoe of dit allemaal in zijn werk gaat. Stralen, dat wil ik, liefst automatisch.... ik heb dan ook al een hele toer rond gestraald, 52 jaren, hoeveel is dat in tunes?.... zeg en de Dag uit de Tijd, waar, wanneer? groet'n
no problem!! ons spreken!! tof dat je hier bent! zo zullen we makkelijker contact hebben! fijne avond prachtige vrouw!! XX :)
straks ben ik een tijdje weg, vandaar nu paar berichies achter elkaar. maar echt lief van je!! XXX